Genvej til genbrugspladsen

Testprojekter i 2014 har skabt fundamentet til at få endnu bedre styr på storskraldet i boligforeninger med fælles affaldsløsninger. Det kan skabe nye værdier, fordi bedre sortering betyder mere genanvendelse

Mindre henkastet storskrald i boligforeningerne, en forbedret sorteringskvalitet og mere værdi ud af affaldet. Det er målet for en løsning, som skal skabe bedre rammer for at håndtere storskrald i boligforeninger.

Det er gensidige projekter, hvor vi bistår boligforeningerne med råd og vejledning, og hvor de samtidig hjælper os med at afklare, hvilke ydelser der reelt kan være brug for i disse boligområder.

Mathias Schou Gammelgaard

Løsningen markedsføres i 2015 og handler grundlæggende om at skabe mini-genbrugspladser hos de boligforeninger, som ønsker det. Det hele handler om at gøre det så let som muligt for både servicemedarbejdere og beboere i boligforeningerne.

”Der er stor forskel på forskellige boligforeningers behov. Nogle steder fungerer det fint i de eksisterende rammer, mens der andre steder er ønsker om at undgå rod og henkastet storskrald samt om bedre muligheder for at sortere.”, fortæller projektleder Mathias Schou Gammelgaard, Renosyd.

Der er forberedt et testprojekt i boligforeningen Ryparken i Skanderborg, der har etableret en større affaldsgård blandt andet for at få mere værdi ud af deres storskrald.  Der gennemføres også et testprojekt i Hirsevænget, ligeledes i Skanderborg

”Det er gensidige projekter, hvor vi bistår boligforeningerne med råd og vejledning, og hvor de samtidig hjælper os med at afklare, hvilke ydelser der reelt kan være brug for i disse boligområder. Vi vil gerne sikre, at alle vores kunder har gode muligheder for at benytte storskraldsordningen, som alle husstande betaler til, på samme måde som alle gennem renovationsgebyret betaler for at kunne bruge genbrugspladserne”, siger Mathias Schou Gammelgaard.

Mini-genbrugspladser

Normalt henter Renosyd storskrald otte gange om året, men er der brug for yderligere, kan der etableres forskellige betalingsmodeller. Grundtanken er, at det skal være nemt for den enkelte boligforening – at det bliver enkelt og ligetil at få opfyldt deres behov i forhold til storskrald. Derfor kan de sammensætte en løsning, der passer til netop deres forening: Vælge opsamlingsmateriel, kommunikationsmateriale som skilte og flyers med mere, som gør det nemt at sortere, så servicemedarbejderne hos boligforeningerne ikke skal bruge deres tid på at sortere og rydde op.

Drag and drop

”Vi har udviklet et redskab, som vi kan bruge på en iPad eller anden tablet, og hvor vi som en slags drag- and drop-løsning sammen med servicemedarbejderne kan stykke netop den løsning sammen, som passer til deres område. Det er i tråd med tankegangen her hos Renosyd, at vi ikke kun tænker i standardløsninger, men vil gå langt for at løse kundernes individuelle behov”, slutter Mathias Schou Gammelgaard.

Web12 Mathias Gammelgaard 2X

”Vi håber på at sætte endnu mere fokus på storskrald og genbrug i boligforeningerne med den nye kampagne,” siger projektleder Mathias Schou Gammelgaard.

 

 Download Artikel X2