Værdiparkens første år

Den 10. marts 2014 stod miljøminister Kirsten Brosbøl parat til at indvie realiseringen af Renosyds visioner om en ny og moderne genbrugsplads. Vejret viste sig fra sin bedste side og mange nysgerrige kunder var mødt op. Stemningen var høj, og det blev en smuk åbning af Værdiparken – den første af sin slags i verden. Værdiparken har nu været gennem sit første år, som har budt på gode resultater, men også udfordringer

Web6 Johnny Pedersen 2X

”Værdiparken har haft et godt første år med glade kunder, som har taget det nye koncept til sig. Det er vi meget taknemmelige for,” siger Johnny Pedersen, driftsleder for Renosyds genbrugspladser.

Den arkitektonisk flotte og nyskabende Værdipark er resultatet af mange års planlægning, hvor både entreprenører, arkitekter og konceptudviklere har været indblandet. Det har nemlig på mange måder været en helt anderledes opgave at skabe en Værdipark i forhold til en traditionel genbrugsplads.

”Værdiparken repræsenterer Renosyds koncept om, at alt affald har værdi. Vi kan skabe værdier af affaldet, hvis det bliver afleveret og behandlet rigtigt. Det er mange års tanker og ideer, som er blevet til virkelighed i Værdiparken. Udformningen har krævet megen nytænkning, men det er et stærkt koncept, og jeg er stolt af resultatet,” siger driftsleder for Renosyds genbrugspladser, Johnny Pedersen.

”Den er samtidig et led i vores proces henimod at blive et mere åbent selskab med fokus på kunderne.”

Fra blå mænd til vejledere

Netop at have fokus på kunderne har været topprioritet i Værdiparken. Det er en fælles opgave at omdanne affald til værdi.

”Vi oplever, at kunderne er meget ivrige efter at sortere optimalt. Vi er der med vejledning og vil gerne have dem til at føle sig velkomne, når de kommer til Værdiparken.

Den gode dialog og kundeservice i fokus

Når noget ændres og nyt kommer til, kan det ikke undgås at der opstår forvirring og forvekslinger. Det har i opstartsfasen også været tilfældet i Værdiparken, som løbende har rettet opstillingen og indretningen til. Også her har vejlederne haft en hovedrolle i overgangen.

”Vi har oplevet, at det er dialogen mellem kunderne og vejlederne, som gør forskellen, når affaldet skal sorteres. Hvert minut er kostbart, når kunderne besøger os. Mange har travlt, og det er derfor vigtigt, at vi er synlige, tager initiativ og er fremme i skoene, så det er genbrugsvejlederne der søger dialogen med kunden. Det har vi arbejdet meget på, og det vil vi fortsætte med i fremtiden,” fortæller Johnny Pedersen og tilføjer:

Når vejlederne tidligere måske var kendt som ’de blå mænd og lektor Blomme’ på genbrugspladserne, er de nu i stedet dialogpartnere og vejledere. Vi fortæller kunderne den gode historie om genbrug og genanvendelse, og viser resultaterne af deres anstrengelser og at det gør en forskel. Og så hjælper og guider vi dem med at sortere værdierne. Det giver gode resultater” siger Johnny Pedersen.

”Jeg vil gerne rose kunderne og vores medarbejdere for Værdiparkens første år.

Der har været vanskeligheder, men det er overordnet gået godt. Både de besøgende og de ansatte skulle vænne sig til de nye omgivelser, men jeg er vældig godt tilfreds med resultatet.”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kirsten Brosbøl indvier Værdiparken

 

Download Artikel X2